REGULAMIN ORGANIZACYJNY
NZOZ „ARTE – MEDICA”
EDYTA ARTEMIUK
W KLEOSINIE
Podmiot leczniczy NZOZ ”Arte-Medica” Edyta Artemiuk działa na podstawie:
- ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. 2011 Nr 112, poz. 654);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2004 Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku art. 28 ust.4 o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (j.t. Dz. U. z 2012 Nr 159);
- ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (j.t. Dz. U z 2008 r. Nr 136, poz. 857 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2011 r. Nr 174, poz.1039 z późn. zm.);
- niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
Niniejszy dokument reguluje sposób i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych przez Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „ARTE – MEDICA” w Kleosinie.
- Podmiot leczniczy został utworzony na mocy decyzji Wojewody Podlaskiego z dnia 30.12.2013 w sprawie utworzenia NZOZ „ARTE – MEDICA” Edyta Artemiuk, pod numerem księgi 0000000163894 .
- Podmiot leczniczy działa pod firmą NZOZ „Arte-Medica” Edyta Artemiuk.
Postanowienia niniejszego Regulaminu obowiązują wszystkich pracowników Podmiotu Leczniczego, a także osoby wykonujące świadczenia zdrowotne na rzecz Przychodni, na podstawie umów cywilnoprawnych, Pacjentów i osoby Pacjentom towarzyszące.
W Podmiocie Leczniczym udzielane są świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej świadczeniobiorcom, którzy złożyli deklarację wyboru do placówki, do lekarza, pielęgniarki i położnej, w warunkach ambulatoryjnych, a w uzasadnionych medycznie przypadkach w warunkach domowych, a także świadczenia profilaktyczne zgodnie z zakresem przewidzianym umowami podpisanymi z Narodowym Funduszem Zdrowia.
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania podmiotu
- Podstawowym celem działalności jest udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz prowadzenie profilaktyki zdrowotnej przez osoby do tego uprawnione na podstawie obowiązujących przepisów prawa, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania praw pacjenta oraz stosowaniu właściwych metod diagnostycznych i leczniczych zgodnie z obowiązującymi standardami.
- Nie można odmówić udzielenia świadczeń zdrowotnych osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia
- Zadania podstawowej opieki zdrowotnej określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 października 2005 r. w sprawie zakresu zadań lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. 2005 nr 214 poz. 1816) .
Rozdział III
Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa podmiotu
- Podmiotem leczniczym kieruje jego właściciel Edyta Artemiuk.
- Strukturę organizacyjną przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego tworzą komórki organizacyjne:
- Poradnia Lekarza POZ,
- Gabinet diagnostyczno-zabiegowy,
- Gabinet pielęgniarki POZ,
- Gabinet położnej POZ,
-
Rozdział IV
Rodzaj działalności leczniczej oraz zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych
Podmiot leczniczy prowadzi działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
Podmiot leczniczy udziela świadczeń zdrowotnych:
- pielęgnacyjnych;
- leczniczych;
- diagnostycznych;
- edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.
Rozdział V
Miejsce udzielania świadczeń zdrowotnych
NZOZ „Arte-Medica” Edyta Artemiuk mieści się w Kleosinie przy ul. Zambrowskiej 36.
Rozdział VI
Przebieg procesu udzielania świadczeń zdrowotnych
- Świadczenia zdrowotne w NZOZ udzielane są przez osoby wykonujące zawody medyczne.
- Świadczenia zdrowotne udzielane są z zachowaniem należytej staranności, zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, respektując prawa pacjenta oraz zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
- Pomieszczenia oraz wyposażenie Przychodni w sprzęt medyczny odpowiadają wymaganiom fachowym, sanitarnym i standardom określonym w odrębnych przepisach.
- Aparatura i sprzęt medyczny Podmiotu są wprowadzone do obrotu i używania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Warunkiem udzielenia nieodpłatnych świadczeń jest aktualny dowód ubezpieczenia w Narodowym Funduszu Zdrowia, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w przepisach ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
- Ceny za świadczenia udzielane za odpłatnością są cenami wynikającymi z umów cywilno-prawnych – wykaz cen jest aktualizowany i udostępniony pacjentom na tablicy ogłoszeń w przychodni.
- Ceny za świadczenia udzielane na życzenie Pacjenta, bez skierowania lub wykraczające poza kompetencje podstawowej opieki zdrowotnej są cenami umownymi zawartymi w cenniku dostępnym w siedzibie Podmiotu leczniczego, o wysokości których Pacjent musi być poinformowany.
- W przypadku pobierania odpłatności za udzielone świadczenia medyczne, wysokość pobieranych opłat za wykonane świadczenie musi być każdorazowo zaakceptowane przez Pacjenta.
- Rejestracja pacjentów odbywa się od poniedziałku do piątku od godziny 8:00do17:45, zarówno osobiście (bądź przez członków rodziny, czy też osoby trzecie), jak i telefonicznie, z wyznaczeniem godziny realizacji świadczenia zdrowotnego.
- Z uwagi na czas pandemii i bezpieczeństwo pacjentów oraz personelu medycznego wprowadzono możliwość uzyskania świadczenia medycznego poprzez teleporadę .
- Teleporada udzielana jest za zgodą pacjenta,w formie porady telefonicznej podczas której, lekarz dokonuje oceny stanu zdrowia pacjenta , w tym analizuje dostępną dokumentację medyczną. W czasie udzielenia takiego świadczenia zdrowotnego lekarz może wypisać e-receptę, e-skierowanie czy e-zlecenie na wyroby medyczne. Jeśli lekarz stwierdza konieczność przeprowadzenia badania przedmiotowego , umawia pacjenta na wizytę osobistą.
- Świadczenia zdrowotne są udzielane w dniu zgłoszenia lub w terminie uzgodnionym z pacjentem.
- W uzasadnionych przypadkach ( czyli w sytuacjach kiedy pacjent jest obłożnie chory , leżący , ma trudności w poruszaniu się ) świadczenia są udzielane w domu pacjenta.
- Zgłaszanie i rejestracja takich wizyt jest do godziny 11:00
- Brak własnego transportu nie jest powodem udzielania wizyty domowej.
- O wizycie domowej decyduje lekarz, po przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem lub jego opiekunem.
- W przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia albo stanu zagrożenia życia Podmiot udziela pomocy doraźnej każdej osobie zgłaszającej się, która wymaga takiej pomocy.
- Wizyty domowenie obejmują sytuacji, w których następuje stan bezpośredniego zagrożenia życia, zwłaszcza w przypadku utraty przytomności, upadków z wysokości, złamań,
wypadków komunikacyjnych, nagłych zaburzeń świadomości, urazów wypadkowych powstałych w sytuacjach nagłych, nagłej duszności, porażenia prądem elektrycznym, porodu oraz dolegliwości związanych z ciążą. Wtedy pomoc powinna zostać udzielona przez system ratownictwa medycznego.
- Lekarze w NZOZ udzielają świadczeń od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 a 18:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Świadczenia realizowane są w formie porad ambulatoryjnych w miejscu udzielania świadczeń oraz w przypadkach uzasadnionych wskazaniami medycznymi – poprzez wizyty domowe. Dni i godziny przyjęć (w tym wizyt domowych) określa harmonogram pracy świadczeniodawcy stanowiący integralną część umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.
- W ramach realizacji zakresu świadczenia lekarza POZ, zapewnione jest funkcjonowanie gabinetu zabiegowego oraz puntu szczepień od poniedziałku do piątku pomiędzy godz. 8:00 a 18:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Personel medyczny wykonujący szczepienia ochronne posiada uprawnienia do wykonywania szczepień.
- W gabinecie zabiegowym, o którym mowa w ust. 2 wykonywane są, zabiegi i procedury diagnostyczno-terapeutyczne wynikające z procesu leczenia, związane z udzieloną przez lekarza poradą lekarską.
- W sytuacji uzasadnionej stanem zdrowia świadczeniobiorcy, zapewniona jest realizacja świadczeń, o których mowa w ust. 3, także poprzez wizyty domowe. Na realizację zleceń pozostających w kompetencjach pielęgniarki POZ, lekarz POZ wydaje skierowanie.
- W przypadku, gdy w wyniku udzielonej przez lekarza porady lekarskiej zachodzi konieczność wykonania badań laboratoryjnych, Przychodnia zapewnia pobranie materiałów do badań w siedzibie Podmiotu leczniczego we wtorki i czwartki w godz. od 8:00 do 9:30 lub innym wskazanym miejscu, zgodnie z zasadami określonymi rozporządzeniem Ministra Zdrowia.
- Pobranie badań w domu chorego lekarz zleca pielęgniarce POZ, do której zadeklarowany jest pacjent.
- Wykaz badań diagnostycznych, które zobowiązany jest wykonać i finansować lekarz POZ, a które są mu niezbędne przy realizacji świadczeń, stanowi załącznik do zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.
- Lekarz kierując pacjenta do lekarza specjalisty lub do szpitala zobowiązany jest do wykonania i dołączenia do skierowania wyników niezbędnych badań diagnostycznych zgodnie z rozpoznanym schorzeniem, aktualną wiedzą i praktyką medyczną, w celu potwierdzenia wstępnego rozpoznania.
- Lekarz może wystawić receptę zadeklarowanemu do niego świadczeniobiorcy na leki zalecane przez innego lekarza ubezpieczenia zdrowotnego w przypadku, gdy posiada pisemną informację od tego lekarza dotyczącą rozpoznania choroby pacjenta i zalecanej farmakoterapii.
- Nocna i świąteczna opieka zdrowotna:
- to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 dnia następnego oraz w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy w godzinach od 8:00 do 8:00 dnia następnego;
- ubezpieczeni w sytuacji pogorszenia stanu zdrowia mogą korzystać z pomocy dowolnego punktu nocnej opieki;
- świadczenia nocnej i świątecznej opieki lekarskiej są bezpłatne (dla osób ubezpieczonych) i udzielane bez skierowania;
- w dni ustawowo wolne od pracy oraz po godzinie 18:00 w pozostałe dni pacjentom przysługują także zabiegi pielęgniarskie w ramach porady udzielonej przez lekarza POZ oraz zabiegi wynikające z ciągłości leczenia. Zabiegi te mogą być wykonywane przez pielęgniarkę w gabinecie zabiegowym lub w domu pacjenta;
- najbliższy punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej wskazywany jest przez Kierownika po podpisaniu stosownej umowy na realizowanie świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
- Podmiot leczniczy, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa, prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych.
- Podmiot leczniczy udostępnia dokumentację medyczną następującym podmiotom i organom:
- pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu bądź osobie upoważnionej przez pacjenta – po przedstawieniu pisemnej prośby i akceptacji właściciela NZOZ Arte-medica w Kleosinie, tj. Edyty Artemiuk
- zakładom opieki zdrowotnej, jednostkom organizacyjnym tych zakładów i osobom wykonującym zawód medyczny poza zakładami opieki zdrowotnej, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych;
- właściwym do spraw zdrowia organom państwowym oraz organom samorządu lekarskiego w zakresie niezbędnym do wykonywania kontroli i nadzoru;
- ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, prokuratorom, lekarzom sądowym oraz sądom i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem;
- uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek;
- organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem;
- rejestrom usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów;
- zakładom ubezpieczeń na zasadach określonych w przepisach o działalności ubezpieczeniowej.
- Udostępnianie dokumentacji następuje w trybie zapewniającym zachowanie poufności i ochrony danych osobowych.
- Podmiot leczniczy udostępnia dokumentację medyczną wyłącznie podmiotom uprawnionym, o których mowa w ust. 2, w następujący sposób:
- do wglądu w Podmiocie;
- poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii;
- poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, jeśli uprawniony organ lub podmiot żąda udostępnienia oryginałów tej dokumentacji. W takim przypadku w NZOZ pozostaje kopia dokumentacji.
Rozdział VII
Organizacja i zadania poszczególnych jednostek lub komórek organizacyjnych przedsiębiorstwa podmiotu oraz warunki współdziałania tych jednostek lub komórek oraz warunki współdziałania z innymi podmiotami
- Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej jest dla ubezpieczonego przewodnikiem w systemie ubezpieczenia zdrowotnego. To on decyduje o sposobach i kontynuacji leczenia, wydając skierowania do poradni specjalistycznych, do szpitali, na podstawowe badania diagnostyczne.
- Podmiot współdziała z innymi podmiotami leczniczymi w zakresie prawidłowości diagnostyki, leczenia pacjentów i ciągłości postępowania, w szczególności poprzez kierowanie do innych placówek w celu konsultacji specjalistycznych, zlecanie badań laboratoryjnych nie wykonywanych w Podmiocie, kierowanie na zabiegi specjalistyczne, o ile nie ma możliwości ich wykonania w Podmiocie.
- Szczegółowe zasady współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi, w zakresie określonym w pkt. 1, określają przepisy prawa oraz postanowienia umów zawartych pomiędzy tymi zakładami a NZOZ.
- Ponadto zasady współdziałania z innymi podmiotami leczniczymi zawarte są w kompetencjach lekarza POZ oraz ogólnych warunkach umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych, opracowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
- W ramach udzielania świadczeń opieki zdrowotnej lekarz współpracuje z:
- pielęgniarką POZ i położną POZ, wybranymi przez świadczeniobiorcę;
- innymi świadczeniodawcami, zgodnie z potrzebami pacjentów;
- przedstawicielami organizacji i instytucji działających na rzecz zdrowia.
- W ramach udzielania świadczeń opieki zdrowotnej pielęgniarka współpracuje z:
- lekarzem POZ i w porozumieniu z lekarzem wykonuje świadczenia lecznicze;
- pielęgniarką POZ środowiska nauczania i wychowania lub higienistką szkolną;
- położną POZ;
- pielęgniarką opieki długoterminowej domowej;
- innymi świadczeniodawcami zgodnie z potrzebami podopiecznych;
- przedstawicielami organizacji i instytucji działających na rzecz zdrowia;
- rodziną (opiekunami) świadczeniobiorcy.
- W realizacji świadczeń opieki zdrowotnej położna współpracuje z:
- lekarzem ginekologiem (położnikiem) udzielającym świadczeń specjalistycznych w zakresie jej zadań;
- lekarzem POZ i w porozumieniu z lekarzem wykonuje świadczenia lecznicze;
- pielęgniarką POZ;
- pielęgniarką POZ środowiska nauczania i wychowania;
- pielęgniarką opieki długoterminowej domowej;
- inną położną zatrudnioną w specjalistycznej poradni położniczo-ginekologicznej;
- innymi świadczeniodawcami zgodnie z potrzebami świadczeniobiorców;
- przedstawicielami organizacji i instytucji działających na rzecz zdrowia.
- W/w lekarz współpracuje ściśle z podmiotami leczniczymi, które udzielają stacjonarnej i ambulatoryjnej opieki zdrowotnej, a więc ze szpitalami, pogotowiem ratunkowym, poradniami specjalistycznymi, zakładami diagnostyki medycznej, z klinikami i instytucjami naukowymi.
- Współpracując z innymi podmiotami leczniczymi, czy też z lekarzami prowadzącymi praktyki indywidualne lekarz ubezpieczenia zdrowotnego powinien mieć zawsze na uwadze dobro pacjenta, i w tym celu:
- kierować go na badania diagnostyczne i do takich zakładów (przede wszystkim własnego i mających umowę z Zakładem), które umożliwiają mu prawidłowe postawienie diagnozy,
- w razie wątpliwości co do rozpoznania albo potrzeby leczenia specjalistycznego kierować pacjenta bez zbędnej zwłoki do poradni specjalistycznych na konsultację lub leczenie,
- w razie konieczności leczenia stacjonarnego kierować pacjenta do właściwego szpitala, ,
- informować pacjentów, że nie jest wymagane skierowanie lekarza ubezpieczenia zdrowotnego do uzyskania świadczeń specjalistycznych:
- ginekologa i położnika,
- onkologa,
- psychiatry,
- wenerologa,
-
- Skierowania nie muszą także przedstawiać następujące osoby korzystające z ambulatoryjnej opieki specjalistycznej:
- inwalidzi wojenni i wojskowi,
- osoby represjonowane,
- kombatanci,
- niewidome cywilne ofiary działań wojennych,
- chorzy na gruźlicę,
- zakażeni wirusem HIV,
- w zakresie badań dawców narządów,
- uzależnieni od alkoholu, środków odurzających i substancji psychotropowych – w zakresie lecznictwa odwykowego,
- uprawnieni (żołnierze lub pracownicy) oraz weterani – w zakresie leczenia urazów lub chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa.
- Lekarze Podmiotu leczniczego są zobowiązani prowadzić dokumentację medyczną zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
Lekarz POZ planuje i realizuje kompleksową opiekę lekarską nad osobą objętą opieką medyczną, rodziną i społecznością w środowisku zamieszkania, z uwzględnieniem miejsca wykonywania świadczenia, w warunkach ambulatoryjnych i domowych w zakresie:
- działań mających na celu utrzymanie zdrowia,
- działań mających na celu profilaktykę chorób,
- działań mających na celu rozpoznanie chorób,
- działań mających na celu leczenie chorób,
- działań mających na celu usprawnianie pacjenta,
a także orzeka i opiniuje o stanie zdrowia.
W zakresie działań Gabinetu Diagnostyczno-Zabiegowego leży udzielanie świadczeń zdrowotnych, a w szczególności:
- wykonywanie iniekcji podskórnych, domięśniowych i dożylnych,
- wykonywanie opatrunków, pomiarów RR, pobierania krwi do badań analitycznych ,
- wykonywanie szczepień wg ustalonego kalendarza szczepień i szczepień zalecanych,
- prowadzenie dokumentacji,
- prowadzenie profilaktyki w tym bilanse zdrowia w grupach wiekowych ,
- planowanie szczepień i przestrzegania terminu ważności i prawidłowego przechowywania szczepionek,
- organizowanie i prowadzenie wspólnie z lekarzem działalności prozdrowotnej.
Do zadań Gabinetu pielęgniarki POZ i położnej POZ należy planowanie i realizacja kompleksowej opieki pielęgniarskiej i pielęgnacyjnej, opieki położniczo-ginekologicznej nad osobą ubezpieczoną i jej rodziną, społecznością w środowisku zamieszkania, z uwzględnieniem miejsca wykonywania świadczenia w zakresie:
- promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
- świadczeń pielęgnacyjnych;
- świadczeń diagnostycznych;
- świadczeń leczniczych;
- świadczeń rehabilitacyjnych.
Do obowiązków pracowników rejestracji należy:
- udzielanie pacjentom kompetentnych i wyczerpujących informacji o dniach i godzinach pracy lekarzy i innych komórek organizacyjnych, a także obowiązujących przepisach w zakresie działalności Przychodni;
- sprawdzanie uprawnień pacjentów do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych;
- rejestrowanie pacjentów poprzez zgłoszenia osobiste, telefoniczne lub osoby inne;
- zakładanie i uzupełnianie historii choroby oraz porządkowanie i przechowywanie ich w systemie elektronicznym;
- przyjmowanie zgłoszeń od pacjentów na wizyty lekarskie domowe, przekazywanie ich właściwemu lekarzowi;
- po zakończeniu przyjęć umieszczanie dokumentacji w systemie elektronicznym;
- prowadzenie dziennej ewidencji przyjęć pacjentów;
- rejestrowanie świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej oraz aktywowanie, modyfikowanie, dodawanie deklaracji pacjentów w programie do rozliczeń z NFZ.
Do zadań Właściciela należy:
- prowadzenie spraw personalnych pracowników NZOZ;
- przydział odzieży i obuwia roboczego;
- przygotowywanie comiesięcznych dokumentów do księgowania;
- obieg korespondencji związanej z funkcjonowaniem zakładu;
- prowadzenie dokumentacji związanej ze świadczeniem usług medycznych w zakresie podpisanej umowy z NFZ;
- dokonywanie przelewów w zakresie dokumentów rozliczeniowych z ZUS i urzędem skarbowym;
- dokonywanie przelewów bankowych w zakresie wynagrodzeń za pracę i z tytułu świadczenia usług medycznych i innych dla przychodni;
- bieżące śledzenie zmian legislacyjnych dotyczących zakresu działalności Przychodni, tworzenie, modyfikacja i dostosowywanie istniejących dokumentów.
- Do realizacji zadań i celu, dla którego NZOZ został utworzony niezbędne jest współdziałania komórek organizacyjnych Podmiotu leczniczego. Odbywa się to poprzez:
- usprawnianie procesów informacyjno – decyzyjnych,
- prawidłowy przepływ informacji diagnostycznych, leczniczych, organizacyjnych,
- prawidłową realizacja zadań NZOZ,
- integrację działań komórek organizacyjnych;
- dbanie o należyty wizerunek NZOZ.
- Podstawowym elementem współdziałania są okresowe spotkania Właściciela Przychodni z personelem. Spotkania mają na celu:
- wzajemną wymianę informacji w celu dalszego doskonalenia wspólnego działania,
- przekazywanie informacji o podejmowanych kierunkach działania, przedstawianie propozycji usprawnień,
- omówienie realizacji zadań oraz wymianę poglądów dotyczących problemów w realizacji zadań,
- ocenę sytuacji finansowej i omówienie perspektyw.
Rozdział VIII
Wysokość opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej
- Za udostępnienie dokumentacji medycznej poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii Podmiot pobiera opłatę na podstawie art. 28 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta z dnia 6 listopada 2008r. (Dz.U.09.52.417 ze zmianami) w sposób następujący:
- za jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej – 0,002 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej “Monitor Polski” na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,
- za jedną stronę kopii dokumentacji medycznej – 0,0002 przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1.
Rozdział IX
Organizacja procesu udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku pobierania opłat
- W przypadku świadczenia zdrowotnego odpłatnego Pacjent ma prawo przed rozpoczęciem udzielania tego świadczenia poznać jego cenę.
- Świadczenia zdrowotne odpłatne realizowane są na podstawie:
- umów z placówkami partnerskimi- rozliczenie następuje w okresach miesięcznych, ustalonych w umowie, a Pacjent korzystający ze świadczenia zdrowotnego nie jest obciążony kosztami usługi;
- indywidualnego rozliczenia z Pacjentem.
- W przypadku świadczeń odpłatnych finansowanych indywidualnie pacjent ma możliwość uregulowania należności za usługę przed jej rozpoczęciem lub po jej zakończeniu.
- Każdorazowo za zrealizowanie odpłatnego świadczenia zdrowotnego Pacjent otrzymuje paragon. Na życzenie Pacjenta wystawiana jest faktura VAT.
- Opłaty mogą być pobierane w następujących przypadkach:
- w przypadku udzielenia świadczenia Pacjentowi nieubezpieczonemu lub takiemu, który nie potrafi udokumentować swojego prawa do świadczeń medycznych w ramach zawartych umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych, zawartych z płatnikami;
- w przypadku udzielania świadczenia Pacjentowi, który korzysta ze świadczeń nie objętych umowami z NFZ.
Rozdział X
Sposób kierowania jednostkami lub komórkami organizacyjnymi
- Podmiotem leczniczym kieruje i reprezentuje go na zewnątrz właściciel.
- Właściciel samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące Podmiotu i ponosi za nie odpowiedzialność.
- Właściciel wykonuje czynności pracodawcy w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy.
Do wyłącznej dyspozycji właściciela należy:
- organizowanie i kierowanie pracą podległych mu pracowników,
- zatwierdzenie planów inwestycyjnych,
- wydawanie upoważnień i pełnomocnictw ogólnych oraz do załatwiania określonych spraw,
- reprezentowanie jednostki przed organami kontroli zewnętrznej w trakcie ich przeprowadzania i w postępowaniu pokontrolnym,
- zawieranie umów na usługi medyczne,
- podpisywanie umów cywilnoprawnych,
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników Przychodni,
- występowanie i współpraca z mediami,
- nagradzanie i karanie pracowników.
Podczas nieobecności Właściciela zastępstwo pełni upoważniony przez niego pracownik.
- 28
- Do podstawowych obowiązków wszystkich pracowników Przychodni należy:
- dbałość o interesy pracodawcy,
- przestrzeganie obowiązujących regulaminów,
- sumienna i rzetelna praca,
- wykonywanie powierzonych obowiązków,
- samokształcenie,
- przestrzeganie przepisów bhp i p.poż.,
- zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości i uwag,
- odpowiedzialność za powierzone zadania i obowiązki.
- Pracownicy Przychodni mają prawo do:
- poszanowania przez przełożonych i współpracowników,
- zapewnienia odpowiednich warunków pracy i realizacji wszelkich uprawnień pracowniczych zagwarantowanych prawem pracy,
- samodzielnego działania i kontaktowania się z pracownikami innych komórek organizacyjnych w załatwianiu spraw,
- reprezentowania stanowiska w zakresie prowadzonych spraw uzgodnionych z przełożonym,
- odwołania się od decyzji i poleceń przełożonego, jeżeli są one sprzeczne z obowiązującymi przepisami lub racjonalnym i korzystnym sposobem wykonania.
Rozdział VII
Przepisy końcowe
- Wszelkie zmiany do niniejszego Regulaminu wymagają formy pisemnej.
- W sprawach nieuregulowanych Regulaminem organizacyjnym zastosowanie mają odrębne przepisy prawa.
- Podanie regulaminu do wiadomości pacjentów następuje poprzez udostępnienie go, na wniosek pacjenta w rejestracji, a także na tablicy ogłoszeń Zakładu oraz jego stronie internetowej.
- Postanowienia regulaminu zostają podane do wiadomości wszystkich zatrudnionych w Podmiocie leczniczym.
- Regulamin organizacyjny wchodzi w życie po zatwierdzeniu go i podpisaniu przez Właściciela Podmiotu leczniczego.